De avonturen over het dak van de wereld!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Tom Meurs - WaarBenJij.nu De avonturen over het dak van de wereld!! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Tom Meurs - WaarBenJij.nu

De avonturen over het dak van de wereld!!

Blijf op de hoogte en volg Tom

05 November 2012 | Nepal, Kathmandu

Lieve mensen,

Hier weer een berichtje vanuit het verre oosten!! Mijn vorige verslag eindigde in Cambodia, waar ik nu nog graag wat laatste dingen over wil vertellen! Had daarin al in het kort wat verteld over Shinoukville, maar wil daar nog een paar dingen over kwijt. Shinoukville is een plaats waar je elke dag onwijs goed kan feesten tot in de vroege uurtjes, maar op een of andere manier had ik hier telkens weinig behoefte aan, dit zal sommige van jullie mss wel doen verbazen aangezien ik thuis altijd wel in was voor een feestje, maar ik denk dat ik stiekem een beetje volwassen begin te worden!! Noem het bewust maar geen ''oud'' want ben bang dat ik dan sommige van jullie kwets!! ;)

Er waren in Shinoukville erg veel prostituees. Gelukkig waren deze niet opdringerig of handtastelijk en had hier dus op zich weinig problemen mee, alleen het enige waar ik me soms aan kon ergeren was het feit dat al deze dames erg goed waren in poolen (biljarten) en me hierin vaak geheel kansloos lieten. Dit was eigenlijk niet zo heel gek aangezien ze dagelijks in de guesthouses kwamen spelen om zo in contact te komen met potentiele klanten!!

Na Shinouk doorgetrokken naar Koh Kong, een plaatsje tegen de grens van Thailand. Het dorp zelf had niet veel te bieden, maar de omgeving was echt super divers!! Je had er bergen, stranden en heel veel ongerepte natuur. Het werd weer eens tijd voor wat avontuur, dus maar een jungletrek geboekt! Deze tocht was echt... GEWELDIG!! Met mijn duitse reisgenoot en twee gidsen de jungle ingetrokken. Er waren geen wandelpaden en onze gidsen moesten dan ook geregeld de weg vrij maken met hun grote kapmessen. De gehele trip leek net een groot hindernisparcours wat het extra avontuurlijk maakte! We moesten balanceren over boomstammen om rivieren over te steken, zeer steile paden en rotsen beklimmen en we werden daarbij helaas vergezeld door vele bloedzuigers die op zoek waren naar vers bloed. Heb deze dan ook continu uit mijn schoenen moeten vissen!! Na een lange tocht van bijna vijf uur kwamen we aan bij een waterval waar we een frisse douche konden nemen om vervolgens op zoek te gaan naar een plek om ons kamp te bouwen voor de nacht! We sliepen in de buitenlucht, in een hangmat met een zeil boven ons hoofd, en moesten ons eten bereiden op een kampvuur. Dit voelde voor mij pas als het echte jungle leven!!

Na een paar geweldige weken in Cambodia te hebben gehad moest ik het land verlaten en mijn weg naar Bangkok vervolgen. De eerste paar dagen voelde ik me niet geheel fit, dus de week die ik hier nog had voor mijn vlucht naar Nepal, gebruikt om uit te rusten! Dit weer gedaan in het guesthouse aan de rivier waar ik aan het begin van mijn reis al eerder was verbleven. Dit keer was er volop gezelschap van andere backpackers, dus weer veel leuke mensen leren kennen! De rivier heb ik trouwens op een andere manier ervaren dan de meeste mensen hier doen. Het is namelijk een rivier waar per dag honderden boten rondvaren om de mensen door de stad te vervoeren die graag de drukte in het verkeer willen ontwijken. Verder komen de rioleringen van duizenden mensen uit in deze rivier en wordt er geregeld afval in gedumpt. Ik kan je vertellen... het water is dus alles behalve helder!! Helaas heb ik in deze rivier moeten zwemmen omdat ik een kaartspel had verloren. Had zelf met mijn grote mond voorgesteld om de verliezer te laten zwemmen, maar er natuurlijk geen rekening mee gehouden dat ik mss wel diegene kon zijn!! Na een half uur onder de (koude) douche te hebben gestaan was de stank gelukkig weer verdwenen!! Dat was maar goed want twee dagen later zou ik Suus eindelijk weer in mijn armen kunnen sluiten, namelijk in Nepal!!

Nepal, het land waar de stroom minimaal een paar keer per dag uitvalt, waardoor de nacht soms erg vroeg valt! Het land waar de koe heilig is en deze dan ook overal in de steden het verkeer ophouden omdat ze zo nodig midden op de weg hun behoefte willen doen! Het land waar de mannen hand in hand lopen als teken van goede vriendschap! Het land met zestien verschillende stammen, met ieder hun eigen taal, kledingdracht, normen en waarden en gewoontes! Het is eigenlijk een land dat je continu blijft verbazen en waar je zeker niet snel op uitgekeken raakt!!

Onze reis startte in Kathmandu, de hoofdstad van Nepal. De stad is net zo druk en chaotisch als bijna alle andere hoofdsteden die ik heb gezien in Zuidoost Azie, maar heeft wel veel te bieden, zowel qua cultuur als qua bezienswaardigheden. In Nepal overheersen twee godsdiensten, het boedhisme en het hindoeisme, deze geloven spelen hier een grote rol! Je ziet het dan ook overal in terug, zowel in de manier van leven als in de vele stoepa's (tempels), de gekleurde vlaggen die je echt overal ziet hangen, de mantra's, de kledingstijl en natuurlijk de gekleurde stippen op de hoofden van de Hindoes (tika's).

In Kathmandu hebben we dan ook een sightseeing door de stad gedaan. Dit was zeker de moeite waard, want de stad is zo ontzettend mooi!! Wat me altijd bij zal blijven is het bezoek aan de hindoeistische tempel ''Pashupatinath!'' We liepen rond door de tempel toen plotseling mijn ogen wijder open gingen staan toen ik een versmeuld lichaam op een brandstapel zag liggen. Deze meneer of mevrouw was namelijk een half uur geleden gecremeerd! Gelukkig voor ons was dit niet de enige die die dag aan de beurt was en lagen er nog verschillende klaar!! De crematie vond plaats volgens een heel ritueel. De overledenen werden eerst gewassen in de rivier die door de tempel stroomde, waar overigens 20 meter verder een aantal kinderen vrolijk in aan het spelen waren. Vervolgens werden ze ingebalsemd met olie om de demonen te verdrijven, om daarna onder toezicht van familie en vrienden, maar ook van honderden toeristen met hun camara's waarvan de lens ooit zo groot en zwaar is dan ze er bijna krom van liepen, op de brandstapel te belanden!! Dit blijkt hier overigens heel normaal te zijn en dagelijks te gebeuren!

Mijn eerste indrukken van Nepal waren fantastisch, maar de daadwerkelijke reden waarom we het land wilde bezoeken was natuurlijk voor een tocht over het dak van de wereld, namelijk ''de Himalaya!!'' Over de hele wereld zijn er maar veertien bergen hoger dan 8000 meter, acht hiervan bevinden zich in Nepal, waaronder de Annapurna! Om deze berg hebben we dan ook een trekking van bijna 2,5 week gedaan waarin ik echt heb mogen genieten van de prachtige omgevingen die deze berg bood! Het mooie en leuke van de tocht was dat je de omgeving dagelijks zag veranderen door de hoogteverschillen. We begonnen de tocht langs groene rijstvelden, vele fruitplantages, mega grote watervallen en velden vol met hennepplanten. Sorry, maar heb voor niemand iets mee kunnen nemen!! ;) Hoe hoger we kwamen hoe meer de groene velden veranderden in naaldbomen, laaggroeiende struiken en een heleboel steen! De groene kleur van beneden werd een grauwe herfstkleur en de temperatuur daalde met bijna 25 graden!!

De tocht was met momenten erg zwaar, zowel lichamelijk als psychisch!! lichamelijk omdat je elke dag vele uren aan het klimmen en dalen bent en psychisch omdat je eigenlijk niet veel anders doet dan lopen, eten en slapen. Gelukkig wisten we ons nog geregeld te vermaken met wat spelletjes! De tocht was dus ook een ultieme beproeving voor mijn relatie met Suus. En ik zal jullie maar eerlijk vertellen dat het met momenten erg zwaar was voor ons beide! Vooral de eerste paar dagen in de bergen waren er flink wat irritaties en discussies onderling, mede doordat je continu op elkaars lip zit en we allebei ooit erg koppig kunnen zijn, maar gelukkig hebben we deze weten te overwinnen en de rest van de tocht heel veel kunnen genieten van en met elkaar!!

Wat me trouwens ook opviel is dat mijn conditie de laatste tijd erg is verbeterd. Weet alleen niet of dit komt door de komst van Suus, door de vele kilometers die ik heb afgelegd in de bergen of mss wel door het feit dat ik gestopt ben met roken! Boven in de berg is me pas echt duidelijk geworden wat roken met je doet! Gelukkig heeft Sop 5400 meter hogte de berg op weten te slepen! Thanks daarvoor schatje!! (K)

Tijdens de trekking had Suus een bacterie in haar maag opgelopen waardoor we een paar dagen in Manang moesten verblijven. Bijna alle trekkers houden hier vaak ook een rustdag om te aklimatiseren, dus op deze manier konden we mooi gelijk aan de hoogte wennen. Aangezien ik geen hele dag stil kan zitten en Suus niet de hele tijd een zorgende Tom om zich heen wilde hebben, op avontuur gegaan en een bezoek gebracht aan het Ice Lake (4100m), snap niet waarom ze het zo noemen want het was niet eens bevroren, maargoed... Na een zware tocht waarin ik na vier uur klimmen meer dan 1000 meter was gestegen uiteindelijk aangekomen bij het meer. De omgeving was echt super mooi en heb hier dan ook bijna een uur met mijn ipodje in, terwijl het zonnetje in mijn nek scheen, kunnen genieten van al het moois. Het was de zware wandeling er naar toe dus zeker waard!! Bij het meer was ik mensen tegen gekomen die me vertelde dat er een kortere weg naar het dorp was. Zij waren zelf via deze weg naar boven gekomen, wel met gids!! Ze waarschuwde me wel dat deze weg een stuk steiler was, maar omdat ik geen zin had om hetzelfde pad weer helemaal terug te volgen toch maar op zoek gegaan naar het andere pad. Vanaf de top van de berg kon ik ons dorp in de verre verte zien, dus maar op goed geluk het pad verlaten! Achteraf bleek dit niet zo verstandig te zijn want na wat steile afdalingen bleek er nergens meer een pad te zijn en werd alles alleen maar steiler! Het was geen optie om terug naar boven te keren, dus moest sowieso naar beneden! De terugweg was echt een hel, raakte een paar keer bijna in paniek en kon soms wel huilen, maar dacht alleen maar dat ik beneden moest komen, hoe dan ook! Na 1,5uur glijdens over rotsen, planten die aanvoelde als cactussen en veel los grind uiteindelijk, zwart van het stof en mijn handen en billen vol met doorns, toch beneden aan weten te komen.

Na zestien dagen gewandeld te hebben uiteindelijk de eindbestemming bereikt! We waren beide erg opgelucht en het voelde alsof we de berg hadden verslagen. We konden eindelijk weer terug naar ''de normale wereld'', genaamd Pokhara. Dit is een stad waar je volop activiteiten zoals wildwater-raften, downhill-mountainbiken, paragliden en nog meer vette adrenaline sporten kunt beoefenen! Stiekem heb ik wel een beetje spijt dat wij dit niet hebben gedaan, zeker omdat we hier beide wel van houden, maar de dagen voornamelijk hebben gebruikt om uit te rusten! Na hier een paar dagen te zijn verbleven een bezoek gebracht aan Chitwan National Park. Dit is een onwijs groot beschermd natuurgebied (932 km2). We sliepen in een luxe resort en onze kamer was echt geweldig. De bedden waren zacht, er was een tv met diverse filmkanalen en er was zelfs een bad!! Verder was er drie keer per dag een buffet, wat het voor mij nog beter maakte. Eindelijk weer een keer zoveel eten als ik wilde en er niet eens extra voor hoeven te betalen!! Mijn eetlust was door het stoppen met roken behoorlijk toegenomen, dus hier dan ook goed gebruik van gemaakt!! Maar dat was niet de reden waarom we een bezoek wilde brengen aan dit park. We wilden graag oog in oog komen staan met de diverse diersoorten die hier in het wild leven! Er leven o.a. tijgers, leopards, beren, hyena's, wilde honden, slangen etc. Deze hebben we helaas niet gezien, maar gelukkig hebben we tijdens onze jungle en kanotochten wel mogen bewonderen hoe de olifanten, neushoorns, krokodillen, herten, apen, buffelo's en diverse soorten roofvogels hier allemaal in het wild leven!!

Onze laatste bestemming was weer Kathamandu. Hier hadden we nog een aantal dagen om te shoppen, want dat doen vrouwen nu eenmaal graag, en onze laatste roepie's (Nepalees geld) te besteden!
Helaas heeft een bacterie in mijn maag er voor gezorgd dat ook ik twee dagen plat moest! Al mijn eten en drinken kwam er via alle mogelijke wegen direct weer uit, dus maar eens bezoek gebracht aan een Nepalees ziekenhuis. Het bijzondere hieraan was dat ik een ticket voor 60 roepies moest kopen, dat is iets meer dan een halve euro, voordat ik uberhaupt een dokter kreeg te zien! Na wat checks een hand vol pillen meegekregen!! Omdat het een ziekenhuis van de overheid was, was verder alles kosteloos. Daar stonden we wel even van te kijken omdat zelfs in Nederland weinig voor niks is, dus toch weer een meevaller!! Gelukkig waren het wonderpillen en was ik de dag erop fit genoeg om het vliegtuig in te stappen!!

Bye bye Nepal en hello again Bangkok!! Dit is namelijk al de zevende keer dat ik hier kom, dus mocht ik het financieel niet redden kan ik altijd nog solliciteren als gids!! Normaal gesproken ga je zodra je een nieuwe plaats bezoekt eerst op zoek naar een guesthouse of hotel, maar wij niet!! Het eerste wat wij deden was een bezoek brengen aan een ziekenhuis want ook Suus was weer te grazen genomen door een bacterie!! Dus nu zitten we gezellig samen aan de antibiotica!! Om te zorgen dat de bacterieen niet verspreid of versterkt worden afgesproken de komende dagen ons speeksel niet meer uit te wisselen!! ;)

Volgende week gaan we verder richting de Thaise eilanden om daar te gaan genieten van zon, zee en strand om vervolgens onze weg door Azie te vervolgen!!

Natuurlijk heb ik ook weer wat foto's gemaakt die ik graag met jullie wil delen! Je kunt ze vinden op onderstaande link! Het zijn er deze keer wel iets meer omdat het moeilijk was om te kiezen welke foto's ik wilde plaatsen!!

http://www.mijnalbum.nl/Album=IRQXYQOE

Groetjessssss en een hele dikke kus!!

  • 05 November 2012 - 16:49

    Mam:

    Hey Tommy,
    We hebben elkaar gisteren natuurlijk al via skype gesproken, maar ik wil je even laten weten dat ik weer erg van je verhaal en foto's heb genoten. Prachtig en bijzonder allemaal. Ik krijg steeds meer zin om in maart ook naar Nepal op vakantie te gaan. Heb je die reis nog bekeken? Geniet van je verdere reis lekker aan de stranden van zuid Thailand en we appen wel weer! Liefs voor jou en Suus xx mam

  • 05 November 2012 - 20:59

    Anny:

    He Tom
    Bedankt weer voor dit geweldige verhaal.
    Succes met je verdere reis.
    Groetjes nachtzuster Anny

  • 05 November 2012 - 22:10

    Zus:

    Hey broertje fijn dat alles zo goed gaat ook met Suus heb haar verhaal vorige week ook gelezen kan ook goed schrijven.Knap dat je gestopt bent met roken en nu volhouden he dan zal je ook wel weer wat kilo's bijkomen want dat is wel nodig hoor je bent heel mager geworden nog heel veel plezier samen en gee Suus een kus van ons xxxx

  • 05 November 2012 - 22:12

    Marlies:

    Hey Tom,

    Wat is het weer heerlijk om jou reisverslag te lezen. Hopelijk knappen jullie snel op en kunnen jullie genieten naar al het moois wat Thailand te bieden heeft.

    X Marlies

  • 06 November 2012 - 11:35

    Jou Meisje!:

    Hee lieverd!

    Erg leuk om te zien dat ondanks dat we samen de reis mee maken we het beide op onze eigen manier kunnen beschrijven!
    Zo was het verhaal toch nog een beetje nieuw voor mij!

    Nu gaan we samen op naar het volgende avontuur!
    En die gaat alleen nog maar leuker worden!

    Dikke plak knuffel en een hele dikke zoen van mij!

  • 06 November 2012 - 12:34

    Lotte:

    Super om allebei jullie verhalen te lezen!
    Zo´n reis als dit zal je nooit meer vergeten. Geniet er nog van samen!
    Het gaat nou ook wel een beetje kriebelen bij mij hoor..

    X

  • 07 November 2012 - 15:31

    Marjo:

    Hey Tommie,

    Je hebt jezelf weer overtroffen hoor. Weer een goed verhaal. Jullie beschrijven de zelfde reis maar toch leuk om beide verhalen te lezen. En zo ook weer wat andere foto`s te zien. Ben benieuwd of jullie afzondelijk van elkaar blijven schrijven of dat het straks toch één verhaal gaat worden. Ik kan het me allebei voorstellen. Als ik jullie verhalen lees krijg ik ook erg veel zin om een vakantie in Azie te beleven:) Jou jungletrek was ook wel spectaculair hè . Niet eng ? Midden in de jungle in een hangmatje? Kun je dan wel slapen?
    Maar ja in een uitgeholde boomstam tussen de krokodillen is nou ook niet zo mijn ding.Een drijvend buffet voor de kroko`s.
    Ik ben nu al weer benieuwd naar jullie volgende avontuur. Maar dat lees ik volgende week wel :)
    Tom en Suus, veel geluk en nog meer plezier. Tot skypes ofzo

    heel veel liefs Marjo

  • 08 November 2012 - 19:18

    C. Van Ekkendonk:

    Hoi Tom en Suus

    Weer erg mooie ervaringen voor jullie
    Ik vind jullie ervaringen geweldig om te lezen.
    Vaak kijk ik op het internet of er weer wat nieuws te beleven is .
    Jullie stellen ons zeker niet teleur.
    Het is altijd even indrukwekkend.
    Succes met jullie verdere reis.

    Heel veel groetjes van
    Clara Ton en Tim

  • 14 November 2012 - 14:05

    John Van Meurs:

    Tommie en Suus,

    Geweldige ervaring moet dit zijn voor jullie samen. Geniet er maar lekker van met zijn tweeën, want voor je er erg in hebt zit je weer in het koude, kille Nederland en gaat alles weer gewoon zijn gangetje.
    Houdt ons op de hoogte van jullie avonturen, het leest net als een spannend boek.

    groeten,

    John, Marion, Jordi, Michael en Bente.

  • 21 November 2012 - 19:19

    Johan Van Ginkel:

    Hallo Tommy en Suus,

    Met veel plezier hebben we jullie reisverslag zitten lezen. Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken, we zijn er gewoon jaloers op. Jammer dat er af en toe een bacterie teveel in het eten zit, maar zo te zien deert dat jullie niet. De weg in Thailand zul je onderhand wel weten.
    Vanuit ons koude landje wensen wij jullie nog heel veel plezier en geniet er maar volop van.

    De groetjes en veel liefs ook van tante Carol , Björn en Lars.
    We blijven jullie volgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Tom

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 12740

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Oktober 2014

Reis door Zuid Amerika

04 Juli 2012 - 30 November -0001

Tripdoorazie 2012/2013

Landen bezocht: