Chillen in het zuiden van Thailand!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tom Meurs - WaarBenJij.nu Chillen in het zuiden van Thailand!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tom Meurs - WaarBenJij.nu

Chillen in het zuiden van Thailand!!

Blijf op de hoogte en volg Tom

03 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een maand in luxe, ofjaah luxe.. kan het beter een maand noemen waarin we veelal hebben gegeten en gedronken wat we wilden zonder al te veel na te denken over ons budget, wilden we onze levenstijl aanpassen en proberen goedkoper te gaan leven. En Thailand is daar zeker een geschikt land voor!!

Ik was in het begin een beetje benieuwd hoe Suus dit zou gaan vinden en of ze er aan kon wennen, maar moet zeggen dat ze me echt heeft doen verbazen!! Hoe makkelijk zij kon omschakelen en kon wennen aan de goedkope kamers zonder airco en warme douches, de badkamers waar de schimmel op de plafons zat, smerige wc's waar de drollen ooit niet goed wegspoelden en je kon zien wat anderen hadden gegeten etc. etc. Al deze dingen leken haar niet vreemd. Het voelde net alsof ze al jaren op pad was geweest. Wil daarom Hans en Marjo even speciaal bedanken voor het feit dat jullie haar vroeger veel mee hebben genomen tijdens het kamperen!!

Ondanks dat het voor mij al de zevende keer was dat ik in Bangkok was, heb ik echt weer een super leuke week gehad!! Had hier speciaal nog niet al te veel ondernomen zodat we samen nog veel leuke en nieuwe ervaringen konden opdoen.

Ze hebben we oa. kennis gemaakt met de thaise keuken! Niet alleen door het te eten, maar dit keer door zelf twaalf Thaise gerechten te bereiden tijdens een cursus. We hebben hierdoor onze kookkwaliteiten weten te verfijnen en zijn nu bekwaam om een overheerlijke Thaise maaltijd te serveren! Dus mochten jullie het aandurven dan willen wij jullie bij deze uitnodigen om een keer bij ons (tegen de tijd dat we een eigen plekje hebben natuurlijk) te komen eten.

We hebben ook ervaren hoe sprinkhanen proefen. Na rode mieren, vissenkoppen en gedroogd vlees buffalovlees kan ik deze op mijn lijstje van aparte delicatessen zetten. Verder zijn we de laatste tijd ook flink pittig aan het eten. Op zich waren mijn smaakpupillen er al snel aan gewend, alleen mijn darmen hadden er net wat meer moeite mee. Had het idee dat de chili's pas tijdens mijn toiletbezoeken begonnen te werken waardoor deze dus niet altijd even prettig waren!!

In Bangkok ook noodgedwongen een camera moeten kopen omdat ''Suus'' tijdens een bezoek aan de vissenspa, waar honderden kleine visjes aan je voeten knauwen, de camera in het water liet vallen!! Gelukkig konden we er beide wel om lachen en hadden we nu een reden om een betere camera te kopen om nog mooiere shots te maken!!

Deze shots hebben we zeker kunnen maken in het zuiden van Thailand! Vanuit Bangkok een nachtbus naar Krabi genomen, plaatsje aan de westkust. Waar veel mensen je altijd voor waarschuwen bleek nu ook bij ons het geval te zijn, namelijk diefstal!! De volgende ochtend, helaas pas toen we al in ons hotel waren ingecheckt, kwamen we erachter dat ze in onze backpacks hadden gezeten. Onze altijd zo netjes geordende backpacks waren opeens veranderd in chaotisch volgepropte tassen. Gelukkig zat er weinig waardevols in en hebben ze voor zover we weten niks meegenomen. Ook hebben ze op mysterieuze wijze in onze dagrugzakken gezeten waar dus wel al onze waardevolle spullen inzaten en hebben ze een deel van ons geld uit de portemonnee kunnen stelen. Om het waarschijnlijk niet te veel te laten opvallen hebben ze er bewust nog wat in laten zitten. Op zich wel balen, maar we kwamen er uiteindelijk nog goed van af. We hoorden later dat ze van een medepassagier zowat al zijn kleding en een hoop geld hadden gestolen! Dus waarschijnlijk vonden ze zijn kledingstijl beter dan de mijne!! Tsssss... ;)

Eeenmaal aangekomen in Krabi, besloten om een scooter te huren voor drie dagen, omdat we graag op eigen houtje de omgeving wilde gaan verkennen!! Van tevoren wat plaatsen genoteerd die we wilden bezoeken en vervolgens met alleen een rugzakje met daarin wat schoon ondergoed, een t-shirt en een tandenborstel vetrokken!! Zo hebben we oa. een mangrovebos bezocht waar de zee samen kwam met een rivier. Door de mengeling van zout en zoet kreeg het water een onwijs mooie turquoise kleur!! Later die dag per ongeluk bij een haventje aangekomen en hier heel impulsief in een boot gestapt die ons naar een minder bekend eiland zou brengen om daar te overnachten. Hier waren maar weinig toeristen te vinden en het strand dat op steenworp afstand van onze bungalow lag hadden we voor ons alleen. Dit was dus het ideale moment om aan Suus haar ''to do list'' te werken die ze van haar collega's had gekregen.. ;) De dagen erop nog een bezoek gebracht aan een warmwaterbron, de tijgertemple, waar we 1237 treden moesten beklimmen voor een uitzicht van niet meer dan 100 meter, vanwege de bewolking en een verfrissende duik genomen in de Crystal Lagoon. De foto's maken wel duidelijk waarom het zo heet. Kortom een paar hele indrukwekkende en relaxte dagen!!

Onze volgende bestemming was het eiland Koh Tao. Hier hebben we kennis mogen maken met de onderwaterwereld en onze Padi Open Water en Advanced behaald! Zo hebben we in het totaal elf duiken gehad, met als hoogtepunten een scheepswrakduik, een nachtduik en een diepteduik tot 30 meter. Wat helemaal top was dat we een walvishaai van zes tot zeven meter lang en een groene zeeschildpad hadden gespot en zelfs op maar enkele meters afstand met ze mee kunnen zwemmen, wat blijkbaar zeer uniek bleek te zijn!! Had eerlijk gezegd niet verwacht dat het duiken zo ontzettend mooi en gaaf kon zijn. Het vrije gevoel dat je onder water hebt en de kleurrijke onderwaterwereld hebben ervoor gezorgd dat ik er een nieuwe hobby bij heb, die ik hopelijk nog vaak kan beoefenen!!

In Koh Phangan, een eiland dat iets zuidelijker ligt, hadden we helaas te maken met langdurige en hevige regenval! Sinds oktober zaten ze daar al te wachten op de ''Moesson'' die nog moest komen en natuurlijk hadden wij weer het geluk dat we deze mee mochten gaan maken, althans als we de weersverwachting mochten geloven!! We hadden speciaal voor een rustige locatie op het eiland gekozen, ver van alle drukte en vanwege de aankomende Fullmoonparty alles al op voorhand geboekt. Het plan was om weer een scooter te huren om zo het eiland te verkennen, maar dit was door het slechte weer dus echt niet verantwoord. We zaten op een prachtig resort omringd door bergen, een mooi wit strand en veel ongerepte natuur!! Een nadeel daarvan was dat alles op meer dan een uur van ons vandaan zat en vanwege de hevige regenval was onze baai alleen nog maar met een 4x4 te bereiken. We hebben dus noodgedwongen heel wat uren op onze kamer moeten doorbrengen!!

Een ding waar ik ook nog echt iets over moet vertellen is het feest waar maandelijks duizenden mensen op af komen om helemaal los te gaan op het strand... De fullmoonparty!! Samen met Suus en mijn neefje Rob, die hier met een aantal vrienden op vakantie was, een te gekke avond gehad!! Volop gelachen, helemaal onder geschminkt worden door feestgangers, de meest nutteloze gesprekken gevoerd terwijl je naast elkaar stond te pissen in de zee, en niet te vergeten de emmers vol met vodka en redbull die ervoor zorgden dat we de dagen erop, in de vorm van een kater, nog steeds konden nagenieten van deze onvergetelijke avond!!

Het mooie en avontuurlijke van het reizen is dat je eigenlijk nooit weet wat je kunt verwachten. Het is en blijft altijd maar de vraag waar je terecht komt, wie en wat voor soort mensen je allemaal gaat ontmoeten en of het je bevalt. Zo kan het ineens dat je door bepaalde omstandigheden (zoals veel regen) ineens het idee krijgt om een totaal andere weg in te slaan.

Was op mijn bed een tijdschrift over zuidoost Azie aan het lezen waarin ik zag dat in Maleisie, de Fillipijnen en Indonesie het regenseizoen nog niet voorbij was. De eerste vragen die direct in onze koppies naar boven kwamen.. willen we daar nog wel heen dan?? En wat anders?? Als snel begonnen we wat te brainstormen over andere mogelijke opties en kwam ''the land down under'' oftwel Australie naar voren!! Suus heeft sinds de middelbare school (al enkele jaren dus) al de droom om dit prachtige land te bezoeken en bij mij stond ook nog altijd in de planning om er opnieuw een bezoek aan te brengen. Dus we waren het er zo over eens dat we onze peilen op deze nieuwe route wilden gaan richten!!

Met onze nieuwe plannen de dag erop, aangezien het weer regende en we toch niet veel anders konden doen, informatie gaan verzamelen over de tickets, visa en werkmogelijkheden!! Heb in Sydney ook familie wonen, dus met hen contact gezocht of zij mss iets voor ons kunnen betekenen!!

Momenteel zitten we in Kuala Lumpur, Maleisie. Zonder al te veel research en na een reis van bijna 24 uur (4x4 taxi, ferry, bus, minivan, bus) zijn we hier twee dagen geleden aangekomen omdat we Thailand moesten verlaten vanwege onze aflopende visa!! Omdat we om 4uur 's nachts aankwamen en alle guesthouses nog dicht waren hebben we ook nog een paar uur op onze tassen in de KFC mogen liggen! Wat we niet wisten, maar al snel achter kwamen, was dat deze stad tot een van de duurste steden van zuidoost Azie behoort. Als je hier rondloopt valt je dat ook wel gelijk op, zeer modern en sjiek geklede mensen, dure auto's, overal mega hoge gebouwen en prijzen die boven ons budget uit komen!! Zeker de moeite waard om een bezoek aan te brengen maar voor ons verstandig om weer snel te vertrekken!! Daarom vliegen we morgen alweer door naar Indonesie om daar tot de kerst rond te reizen!

Het is dus nog onduidelijk wanneer we we naar huis zullen keren, maar de kans zit erin dat dit niet voor deze zomer gaat gebeuren!! Dus jullie zullen ons helaas nog iets langer moeten missen! Maar om het gemis wat te verminderen en de pijn te verzachten, is hier de link met de foto'tjes!! :D

Lieve mensen, alvast hele fijne feestdagen toegewenst en tot in het nieuwe jaar!!

Groetjessssss

• 03 December 2012 - 10:02

Joeri:

Nice man!!! Genieten!!!!

• 03 December 2012 - 13:51

Kitty:

Heej Tom, wat een verhaal weer. Echt heel leuk om te lezen! Jullie maken heel wat mee samen, terwijl hier vrij weinig gebeurd...althans, niks spectaculairs. Blijf maar lekker daar, hier is een vacaturestop momenteel! Geniet samen met Suus en ik hoop dat jullie goed in Australie aankomen. Heel fijne tijd samen, fijne feestdagen -where ever- en we horen weer van je! Liefs, Kitty.

• 03 December 2012 - 14:53

Marlies:

Hey Tom en Suus,
    Wat super gaaf dat jullie ook naar australie gaan, wij komen 7 januari aan en slapen de eerste paar dagen op bondi beach. Wij gaan dan in 2 maanden de oostkust verkennen. Ralf vliegt 1 maart terug via cairns, Ik blijf dan nog 2,5 maand in australie. Dus zou super leuk vinden om jullie daar nog te treffen, hou me op de hoogte van jullie plannen.

Kus lies

• 03 December 2012 - 16:13

Willemijn:

Haa reislustig stel,

Wat een heerlijke verhalen! Jaja.. 'be 'very' active' (sometimes). Ik reis met mijn broer jullie van maart t/m juni achterna (Thailand -fullmoonparty!- Laos, Cambodja en eindigen in Indonesie). Maar zoals je schrijft Tom, you'll never knows waar je uitkomt.. heerlijk toch! Geniet er van met z'n twee en tsja.. Australie, groot gelijk! Have fun!

Groet,
    Buurvrouw Willemijn van de Kempervennen

• 03 December 2012 - 17:08

John Van Meurs:

Tommie,

Je peetoom en peettante stellen hun keuken ter beschikking als jij voor de familie komt koken?

Veel plezier nog!

John en Marion van Meurs

• 03 December 2012 - 17:15

Anita:

Goed idee John! Hey Tommy en Suus.
    Weer een superleuk verhaal met geweldige foto's. Heel herkenbaar allemaal. Krijg zo weer zin om ook weer te gaan! Wat hebben jullie het goed samen. Geniet nog van je reis en van elkaar. Tot gauw. Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken wat jullie willen in Australië. Xx pap en mam

• 04 December 2012 - 13:54

Ton/Clara:

Hoi Tom en Suus

Weer met veel bewondering jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken.
    Wij vinden het helemaal te gek.
    Onze Frank is net terug van Kenia hij heeft daar 9 dagen gewerkt met een groepje
    leerlingen en leraren.
    Was ook een belevenis op zich.
    Jullie maken in ieder geval meer mee als wij in ons hele leven.
    Dus geniet ervan nu het kan

Groetjes van ons allemaal

• 04 December 2012 - 19:45

Marjo:

Hoi Tom en Suus,

Leuk om het verhaal weer van een andere kant te lezen.
    Jij belicht het allemaal weer net iets anders dan Suus.
    Ook leuk dat je verteld dat al die viezigheid niet vreemd lijkt voor Suus......... :)
    Schimmel en drollen, slechte slaapkamers.....................
    Gelukkig vertel je er wel bij dat dat door al onze kampeer vakanties (in bv tsjechie en polen) komt .
    Ik dacht al , je geeft wel een leuke indruk van uhhh.... ons huishouden, haha.
    Maar je hebt gelijk , Suus is gewoon een kanjer en zeker geen watje.
    Ik zei jullie al dat ik het fantastisch vind dat jullie nog langer door reizen.
    Als je dit nu niet doet , doe je het misschien nooit meer.
    Tom geniet samen met Suus van alle mooie dingen die jullie nog gaan zien. En laat ons maar heerlijk "meereizen"
    Goede reis en veel liefs voor jullie allebei, Marjo

• 08 December 2012 - 16:18

Hanneke Jansen:

Heyyy Tom en Suus!!

Wat een SUPERgave foto's zeg....en wat een gaaf verhaal....en wij maar 's morgens de sneeuw van onze auto's krabben om glijend naar het werk te gaan....iets klopt hier niet!! :) Leuk dat jullie naar Australie gaan, kun je Marlies ontmoeten, zij houdt alleen niet zo van feestjes, das dan wel weer jammer ;)..

Nog heeeeel veel plezier, maar dat zal zeker wel lukken!

Ik hou jullie in de gaten!

Groetjes Hanneke

ps ik ben benieuwd wat die to do list inhield daar op dat eiland ;)

• 17 December 2012 - 18:39

Joke En Marius:

Hee Suus en Tommy,

ik heb weer genoten van jullie verhalen, de foto's zijn ook weer een prachtige aanvulling op het verhaal.
    Ik kijk er alweer naar uit om de volgende verhalen te lezen.
    We wensen jullie een onvergetelijke kerst en fantastische jaarwisseling.
    Geniet lekker verder in 2013.

groetjes Marius en Joke