Zuid-Vietnam & Cambodia - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Tom Meurs - WaarBenJij.nu Zuid-Vietnam & Cambodia - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Tom Meurs - WaarBenJij.nu

Zuid-Vietnam & Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Tom

22 September 2012 | Cambodja, Kaôh Kŏng

Lieve mensen,

Het is al weer een tijd geleden dat ik iets heb gepost en kreeg al van diverse mensen te horen dat het weer eens tijd werd voor een update, dus speciaal voor hen en alle anderen die het leuk vinden om mij te volgen komt hier weer een nieuw verhaaltje! ;) Wil eerst nog even iedereen bedanken die heeft gereageerd op een van mijn vorige verhalen, erg leuk van jullie te horen.. Thanks!!

In mijn vorige verhaal heb ik wat geschreven over mijn avonturen met de motorbike door het noorden van Vietnam, nu wil ik jullie wat vertellen over de trip naar het zuiden en mijn eerste ervaringen in Cambodia.

Na weer een paar dagen te hebben gechilld in Hanoi afscheid genomen van mijn Amerikaanse vriend en wederom op de motor gestapt! De eerste twee dagen waren zeer lange dagen waarin ik veel kilometers heb afgelegd! Hier bewust voor gekozen omdat ik graag zo snel mogelijk naar een toeristische bestemming wilde, genaamd Hue, om daar hopelijk één of meerdere reisgenoten te vinden die me konden vergezellen tijdens de rest van de reis naar het zuiden!

In Hue heel veel leuke mensen leren kennen en de omgeving verkend. Onder andere de imperial city bezocht en een strandje om te chillen! Dit was wel weer echt ff nodig want het rijden op de motor sloopt je soms echt wel. Je moet je continu concentreren op alles en iedereen om je heen want een ongeluk heb je hier zo gemaakt!

In mijn guesthouse een groepje zeer relaxte gasten leren kennen die hetzelfde plan hadden als mij en ik was van harte welkom om hen te vergezellen. Het was een hele diverse groep met verschillende nationaliteiten, maar een ding hadden we gemeen, onze instelling! Ons motto was dan ook ''no rush and stress, just go with the flow, relaxt and make fun!'' De groep bestond uit drie Canadesen, een Fransman, een Duitser en nu dus ook een Hollander en zo ontstond ''the Wolfpack'', onze internationale motorclub! :D

De dagen erop verschillende diverse steden bezocht aan de kust, zoals Danang en Hoi An en vervolgens het binnenland in getrokken om daar onze reis te vervolgen over de Ho Chi Minh trail. Dit is een weg die loopt van Hanoi tot Saigon waar eigenlijk alleen maar motorrijders gebruik van maken. Dit omdat de weg grotendeels door de bergen loopt en dus veel meer tijd in beslag neemt. Het was wederom weer geweldig om hier rond te scheuren en bovendien ook een stuk veiliger. Het bracht ons lang diverse locale dorpjes en steden waar we konden overnachten in kleine motels. Na een aantal dagen genoten te hebben van de omgeving en de zeer vriendelijke bevolking weer richting de kust gereden omdat we graag een nachtje op het strand wilde slapen. In een dorpje wat te eten en natuurlijk enkele alcoholistische versnaperingen ingeslagen om het tot de volgende ochtend te overleven en daarna een mooie spot aan het strand gezocht. Een Canadees had een tent bij zich, dus mocht het onverwachts gaan stormen, dan lagen onze spullen in ieder geval droog! De rest had allemaal een hangmat gekocht! We kwamen aan tijdens de schemering, dus we moesten snel wat hout gaan sprokkelen en onze hangmatten gaan bevestigen aan bomen. Daarna een mooi vuurtje gestookt en onder het genot van een biertje een hele relaxte avond/nacht gehad! De volgende ochtend rond 5uur wakker geworden, dus nog kunnen genieten van de zonsopgang. Het gaf me echt zo een vrij gevoel om wakker te worden op een strand waar verder niemand is, een frisse duik te nemen in de oceaan en je eigen ontbijt (verse mosselen uit de zee) te scoren en te braden op een vuurtje dat nog aan het napruttelen was! Dit was echt het paradijs!!

Maar dat was de reis lang niet altijd. Heb onderweg heel veel hoogtepunten gekend maar ook veel schokkende dingen gezien, zoals zware ongelukken met dodelijke afloop, trucks en bussen die op zijn kop in de berm lagen, maar het schokkendste van allemaal vond ik nog dat er een hond 20 meter voor ons werd platgereden door een auto. De achterkant van de hond zat vastgeplakt aan het asfalt, terwijl hij van voren nog leefde en schuddend met zijn hoofd aan het huilen was als een wolf. Dit plaatje heeft daarna nog enkele dagen in mijn hoofd gezeten. Gelukkig reed er achter ons wel een truck die hem hopelijk uit zijn lijden heeft verlost!!

Ook wij hebben het er helaas niet helemaal zonder crashes van af weten te brengen. Een van ons was onderweg namelijk onderuit geschoven door olie op het wegdek. Gelukkig had hij alleen wat flinke schaafwonden en kon hij de rest van de trip gewoon vervolgen. Een ander was met zijn motor op een vietnamees meisje geklapt omdat zijn remmen niet meer naar behoren werkte. Gelukkig beide zonder verwondingen, maar zijn bike konden we total loss verklaren! Deze nog proberen te verkopen aan een monteur, maar zonder resultaat. Dus maar besloten om hem aan een local te geven. Deze had echt de dag van zijn leven en kon niet stoppen met glimlachen en ons te bedanken. En tot slot was er ook iemand op een hond geklapt die plotseling voor zijn wiel sprong. Hij moest het bekopen met een diepe wond in zijn been, die ter plaatse moest worden gehecht! Dit zijn allemaal dingen die hier dagelijks gebeuren, maar het kan nog veel erger en de cijfers lieger er dan ook niet om. Namelijk 14.000 verkeersongevallen per jaar, waarvan 75% op een motorbike reed. En bij veel gevallen was er alcohol in het spel, dus mensen als je thuis de weg op gaat laat de biertjes en wijntjes achterwegen! ;)

Mocht je een beetje een idee willen krijgen hoe schitterend de omgeving was waarin we hebben getourd, dan wil ik je aanraden om op youtube de aflevering te kijken van Top Gear in Vietnam!!

In bijna zes weken tijd heb ik heel wat dorpen en steden gezien, maar denk dat het een beetje saai is om deze nu op te gaan sommen en heb eerlijk gezegd ook weinig zin om mijn ervaringen per bestemming te gaan vertellen. Maar mochten jullie ooit van plan zijn om Vietnam te gaan bezoeken en graag wat tips willen over de do's en don'ts in het land, dan wil ik jullie hier maar al te graag bij helpen!!

Een plaats die ik nog wel even apart wil benoemen is Mui Ne. Heb daar een aantal hele relaxte dagen gehad! Je hebt daar diverse zandduinen, zowel rode en witte, die echt de moeite waard zijn om te bekijken!! Onze duinen in Nederland zijn daar helemaal niks bij! Ben ook speciaal een keer om een uurtje of vier opgestaan om de zonsopgang vanaf de rode duinen te gaan bekijken. Was daar zowat helemaal alleen en je kon vanaf te top van de duinen over de zee kijken. Vanachter een grote berg zag je de zon boven de zee opkomen, di was zoooooo mooi om te zien! Zal in mijn album wel een foto plaatsen!!
Ook voor de mensen die van watersport houden, zoals surfen of kiten, is dit the place to be!! Heb zelf een paar uur les gehad in kiten en het geld dat ik ervoor betaald heb was het zeker waard!! Verder de rest van de middag vanaf mijn handdoekje kunnen genieten van een aantal pro's die over het water vlogen en zitten dagdromen dat ik het ook ooit zo ga kunnen!!

Na bijna 3500km te hebben getourd uiteindelijk veilig aangekomen in Ho Chi Minh city, voormalig Saigon. Had het geluk dat er op het moment dat ik aankwam in het guesthouse, een kerel aanwezig was die op zoek was naar een motor. Hij was een andere motor aan het bezichtingen, dus ben maar onder de douche gesprongen omdat ik zwart zag van het vuil. Maar al snel kwam een van mijn maten me halen omdat hij geinteresseerd was in de mijne en na een paar minuten onderhandelen heb ik hem met $50,- winst weten te verkopen!!

Kon dus al snel mijn trip via de Mekong Delta in het zuiden gaan vervolgen, om vervolgens aan te komen in het volgende land... Cambodia!!

Een land met een grote geschiedenis, een van de mooiste tempels van de wereld en dat zich pas de laatste jaren aan het ontwikkelen is voor toeristen, daardoor is het nog steeds erg authentiek!!

Mijn reis door dit land is begonnen in Phnom Penh. Her werd ik direct geconfronteerd met de verschrikkelijke dingen die hier iets meer dan dertig jaar geleden zijn gebeurd. Ik zal hier in het kort wat over vertellen, maar mocht je er meer over willen weten dan moet je het zelf maar even opzoeken!

De rode Khmer was destijds de militaire tak van de communistische partij van Cambodia, deze stond onder leiding van Pol Pot. Hij wilde van Cambodia een boerensamenleving maken. Religie werd verboden, geld werd afgeschaft, steden werden ontruimd en de bevolking werd gedwongen om in collectieve boerderijen te gaan werken, 12 tot 14 uur per dag onder een slavendrijversregime en een minimaal ratsoen! Iedereen die maar enigzins intellectueel was of een bedreiging kon vormen voor zijn regime werd geëxecuteerd. Monniken, leerkrachten, ambetenaren, militairen, intellectuellen en diens familieleden, waaronder vele baby's en kinderen. Het dragen van een bril, het bezitten van een boek of het spreken van een vreemde taal was voldoende reden voor executie. In vier jaar tijd vonden drie miljoen mensen de dood, terwijl het land in het totaal maar zeven miljoen inwoners had!

Het is echt verschrikkelijk wat hier is gebeurd. Het bezoek aan de killingfields was dan ook zeer deprimerend! Mensen werden hier naartoe gebracht om geëxecuteerd te worden. Ze gebruikten geen kogels want die waren te duur, maar je werd met een stuk gereedschap hard op je hoofd geslagen en vervolgens in een groot gat (massagraf) onder de grond gegooid. Vaak waren de mensen nog niet eens helemaal dood! Je ziet dan ook overal massagraven en doordat de mensen niet al te diep begraven werden, als je het zo mag noemen, komen er nog geregeld botten en beenderen naar boven. Op het terrein bevindt zich ook een boom waren vele baby's op zijn doodgeslagen, zij werden opgetild aan de benen en vervolgens tegen de boom dood geslagen. De sporen hiervan waren zelfs nog steeds zichtbaar, echt te ziek!! De rondleiding ontroerde me meer dan ik had verwacht en heb daar dan ook geen woord met mijn reisgenoten gesproken. Het zet je aan het denken en liet me beseffen dat wij maar blij moeten zijn dat wij geen zieke leider aan de macht hebben, al moet ik zeggen dat ik ook geen groot fan ben van Rutte!! Sorry voor deze ongepast grap!! Wat me verder wel opvalt is dat ondanks bijna alle Cambodianen wel iets te maken hebben gehad met deze verschrikkelijke gebeurtenissen, misschien hebben ze zelf wel moeten moorden, zijn ze gemarteld, of hebben ze vele familieleden verloren, ze staan toch zeer positief in het leven. Praten er vrij luchtig over en gaan gewoon door met hun dagelijkse bezigheden. Dat toont voor mij wel aan hoe sterk de mentaliteit van de mensen hier is. Respect!!

Mijn volgende bestemming was Siem Reap. Ik heb hier drie nachten geslapen in Khmer stijl! Dat wil zeggen in de openlucht, ofjaah ik had gelukkig wel een afdak boven mijn hoofd, maar verder alleen een dun matrasje en een muggennet die ik met vijf anderen die naast me lagen moest delen. Het was een hele bijzondere ervaring en bovendien maar $1,- per nacht! In het guesthouse verbleven heel veel backpackers en de sfeer die hier hing was dan ook super relaxt! Misschien dat dit ook wel kwam door de prijs van het bier, namelijk een halve liter voor maar vijftig cent!!

Verder hier de tempels van Angkor bezocht. De bezienswaardigheid van het land!! Als ik eerlijk ben had ik het al wel een beetje gehad met tempels, ze zijn hier namelijk overal in Azie, en na er onderhand wel 100 te hebben gezien is het echt niet meer bijzonder. Maar deze waren zeker de moeite waard!! Deze tempels waren namelijk niet modern, daarmee bedoel ik witte tempels, vol met goud en kleurrijke versieringen, maar dit waren zeer oude tempels waar de bomen tussendoor groeide!!

Vervolgens dorgetrokken naar Battambang, dit keer alleen niet met de bus, maar op een hele andere manier. Iets wat ik altijd al een keer heb willen doen is liften. Aangezien ik er nog totaal geen ervaring mee had, leek het me wel een goed plan om ermee te beginnen in Cambodia. Iedereen verklaarde me voor gek (vooral de locals) aangezien het hier ongebruikelijk is en de meeste niet eens weten wat het is, maar des te meer reden om te kijken of het me zou lukken! Heb het personeel van mijn guesthouse de steden op een groot stuk karton laten opschrijven in Khmer omdat lang niet iedereen engels spreekt, en nog wat andere nuttige woorden op een papiertje. Mocht ik onverwachts ergens vast komen te staan in the middle of nowhere dan kon ik in ieder geval nog vragen naar een slaapplek! Gelukkig heb ik dit niet hoeven gebruiken en kwam ik na drie lifts op de plaats van bestemmimg aan! Heb er wel een aantal uur voor gek moeten staan langs de snelweg en uiteindelijk was ik net zoveel geld kwijt als dat ik met de bus zou gaan, maar het was het me allemaal waard. Al is het principe van liften, dat je gratis mee kunt reizen, maar dat gaat je hier helaas bijna niet lukken! Mijn eerste lift heeft me dan ook uitgelegd dat je altijd wel iets moet betalen, al is het maar een kleine brandstofvergoeding. De mensen zijn hier altijd bereidt anderen te helpen, zeker een van hun naasten of de mensen die ze vertrouwen, maar een wild vreemde blanke gast met een grote rugzak die langs de weg staat te zwaaien, is toch net een ander verhaal!!

Op dit moment ben ik in Shinoukville, in het zuiden van Cambodia! Een chille badplaats waar je heel lekker en goedkoop vis kunt eten. Dit is wel weer even goed voor mij want stond vanochtend op de weegschaal en tot mijn schrik zag ik dat ik al bijna zeven kilo ben afgevallen!! Dus een gratis tip voor de mensen die thuis veel moeite moeten doen om af te vallen, ga reizen.. of eet alleen nog maar rijst, vlees en groenten, dan gaat het je gegarandeerd lukken!!
Er bevinden zich verder hier ook enkele eilanden, waar ik de afgelopen twee dagen heb rondgehangen met twee Amerikanen die ik in mijn guesthouse heb ontmoet! Met een boot richting de eilanden gevaren, waar we onderweg op diverse mooie plekken konden snorkelen! We wilden die nacht op het eiland blijven slapen en met onze gids geregeld dat hij ons de volgende dag zou komen oppikken. Gelukkig waren we de enige met dit idee en hadden we het hele eiland voor onszelf, op enkele locals na dan! Ons plan was om op het strand te overnachten, maar vanwege de vele regenbuien die hier vooral 's nachts actief zijn, toch maar een bungalow geregeld. Wat we niet wisten is dat we er gratis een huisdier bij hadden gekregen. Een van de Amerikanen werd 's nachts wakker omdat er iets aan zijn vinger zat te knagen, bleek er een dikke rat langs zijn hoofd op zijn kussen te zitten. Haha, dat is nou nog eens lekker wakker worden! Kan je vertellen dat hij die nacht bijna geen oog meer heeft dicht gedaan!! :D

Wat me verder nog lang bij zal blijven is dat we de eerste middag het eiland aan het verkennen waren, toen plots een kapitein van een vissersboot ons uitnodigde om hem en zijn bemanning te vergezellen op hun boot! We waren wel benieuwd wat ze aan het doen waren, dus maar een kijkje gaan nemen. Bleek dat ze er een feestje aan het bouwen waren omdat het weer te slecht was om uit te varen. Er was een bbq en diverse flessen khmer wijn aan boord om het feestje compleet te maken. We kregen continu gratis vers gevangen vis en heel veel shots!! Heb zelfs voor het eerst in mijn leven een vissenkop gegeten, maar zal er maar eerlijk bij zeggen dat ik niet weet of ik dit zonder de khmer wijn ook had gedurfd! Ook al ging de communicatie soms wat lastig, voornamelijk met gebaren, echt een geweldige middag gehad met de dronken maar zeer gezellige vissersmannen!

Morgen gaan we op zoek naar wat vette tracks door de bossen of bergen om daar hoogst waarschijnlijk de dag erop met een crossmotor rond te scheuren. Daarna zal ik rustig aan de weg naar richting de grens van Thailand gaan vervolgen, want de vierde vlieg ik al naar Nepal! Dan zie ik eindelijk mijn meisje weer, waar ik al heeeeeeel erg lang naar uit kijk en zullen we de reis samen gaan vervolgen! Het alleen reizen is me echt super goed bevallen, maar vanaf nu heb ik een heel leuk meisje aan mijn zij waar ik alle ervaringen mee kan gaan delen, dus de reis zal waarschijnlijk alleen nog maar mooier gaan worden!!

Mensen, dit was het wel weer voor nu! Zal ook ff weer een link toevoegen waarop wat foto'tjes te zien zijn!!

http://www.mijnalbum.nl/Album=SLNRAGUI

Ik wens jullie allemaal het beste thuis en geniet van de herfst die er aan zit te komen! Zal jullie maar niet vertellen dat het beste weer hier nog moet komen en dat de regen die hier de laatste maanden heeft gevallen als onderweg is naar jullie! ;)

Adiossssssssss

Groetjes uit Cambodia

  • 22 September 2012 - 09:11

    Suus:

    Hee lieverd!

    Heel leuk geschreven weer! Vind het altijd super leuk om jou verhalen te lezen!!
    Ik kijk ook enorm uit naar de vierde! Nog 11 daagjes en dan gaan we eindelijk samen reizen!
    Het gaat echt top worden samen! Net zo mooi als je reis nu al is maar waarschijnlijk nog wel mooier! Tot over anderhalve week!

    Hele dikke kus voor jou! <3

  • 22 September 2012 - 09:58

    Willem Van Doorn:

    Mooi groot stuk geschreven Tom! Leuk om te lezen en het maakt me wel nieuwsgierig!

    Geniet er nog van daar!

    Willem

  • 22 September 2012 - 10:29

    Giel:

    Wow Meurs, je bent echt een skinny boy geworden. Moest 2 keer kijken voordat ik je herkende!!
    Wederom weer een mooi verhaal met mooie foto's kerel.

    xx vanuit herfstachtig Nederland

  • 22 September 2012 - 17:00

    Joke:

    He Tommy, ik begin een echte fan van je te worden.Geweldige foto's en weer te gek om te lezen wat je allemaal meemaakt.

    Veel plezier met de rest van je avontuur!

    Groetjes vanuit een zonnig Gameren,
    Marius en Joke

  • 22 September 2012 - 18:08

    Mam:

    Hoi Tommy, inderdaad weer een supermooi verhaal en foto's. We hebben er weer van genoten. Je moet wel wat beter eten want er blijft niet veel van je over zo. Nog een paar dagen en dan komt je meisje. Ze kijkt er erg naar uit en heeft er superveel zin in. Geniet ervan en we houden contact. Liefs mam en pap

  • 23 September 2012 - 10:35

    Kitty:

    Heej Tommie! Leuk om je verhalen weer te lezen en jeetje wat maak jij veel mee allemaal daar... Ik ben inmiddles secundair getraumatiseerd! De killing fields en die hond, wat akelig! Kan me voorstellen dat dingen diepe indruk maken op je. Maar gelukkig ook heel veel leuke dingen! En straks komt je liefde je vergezellen, leuk! Geniet verder samen! x

  • 23 September 2012 - 10:36

    Laura Hermans:

    Wow Tom...wat een geweldige ervaringen! Echt super vet om te lezen, wat mij jij het naar je zin hebben daar. Sommige situaties zetten je inderdaad weer even met beide benen op de grond, met alle gruwelijke dingen die je daar meemaakt.
    Geniet er van en heel veel plezier strakt met je vriendinnetje!

    Groetjes!

  • 23 September 2012 - 20:31

    Fam. Van Ekkendonk:

    Hoi Tom

    Wat kun je toch goed je ervaringen op schrijven en wat geweldig om zo op de hoogte te kunnen blijven.
    Je maakt wel een hoop mee tijdens zo'n reis.
    Fijn dat je vriendin ook komt lijkt me heel leuk om samen van alles te kunnen delen.
    Geniet van je vrijheid want dat neemt niemand jullie meer af.
    Heel veel groetjes van ons allemaal en geniet samen verder van deze mooie reis.

    Ton/Tim/Clara

    Groetjes

  • 24 September 2012 - 14:35

    Marjo:

    Hoi tom,

    Leuk om jouw verhalen te lezen.
    Wat kom je toch veel mooie dingen tegen op je reis . Maar helaas ook minder leuke .
    Daar moet je je dan maar wel weer over heen kunnen zetten hè, om toch weer van de rest te genieten.
    Maar dat lukt jou gelukkig wel. Ook leuk dat we al vast wat foto`s kunnen zien.
    Nog 10 dagen en ik zwaai mijn dochter uit. Je gaat goed op haar passen hè . Want ze is ook nog steeds mijn meisje ....en ik heb er maar één van :)
    Nog heel veel plezier onderweg en het ga je goed.
    Veel groetjes van Jasper en Tom, Marjo en Hans

    Marjo

    Ps We hebben je afgelopen weekend wel een beetje gemist hoor. Dat moet volgend jaar anders hè

  • 25 September 2012 - 21:02

    Anny:

    Tom, bedankt voor dit prachtige verhaal. Jongen ik heb veel bewondering voor je dat je dit allemaal druft te ondernemen.
    Groetjes van de nachtzuster.

  • 26 September 2012 - 07:04

    Marlies Van Der Steen:

    Dag Tom,

    Wat een avontuur allemaal, doe je wel voorzichtig.
    Wij hadden 2 weken geleden het feest van Ralf, we hebben je gemist ;-)
    Het lijkt al echt een eeuwigheid dat je weg bent en ik besef me nu dat ik over 3 maandjes ook 5 maanden weg ben, echt spannend allemaal.
    Maar zo te horen komt het allemaal wel goed met jou, deze ervaring/avontuur neem je maar mooi mee in je rugzak, geniet er maar van.
    Ik ga weer even verder met mijn voorpret voor mijn avontuur. En als je nog tips hebt voor het alleen reizen hoor ik het graag van je.
    Kus Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kaôh Kŏng

Tom

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 842
Totaal aantal bezoekers 12742

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Oktober 2014

Reis door Zuid Amerika

04 Juli 2012 - 30 November -0001

Tripdoorazie 2012/2013

Landen bezocht: