De ontwikkeling!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tom Meurs - WaarBenJij.nu De ontwikkeling!! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tom Meurs - WaarBenJij.nu

De ontwikkeling!!

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 Juli 2012 | Thailand, Chiang Mai

Lieve mensen,

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd op mijn vorige verslag! Doet me goed om van jullie te horen, thanks daarvoor!! ;)

Ben nu een aantal weken van huis en begin me steeds meer te ontwikkelen als ''een echte backpacker''!! Daarmee bedoel ik dat ik zoveel mogelijk wil doen en zien, voor zo weinig mogelijk geld! Het kost je vaak wel de nodige inspanning en tijd, maar dat heb ik er zeker voor over en tijd heb ik hier toch genoeg! Geen luxe guesthouses meer voor mij met een schoon bedje, airco en een warme douche, het enige wat ik nodig heb is een matje of iets dergelijks om op te slapen, een clamboe om de muggen te weren en wat stromend water! Heb de laatste tijd niet of nauwelijks meer in restaurants gegeten, maar zoveel mogelijk van de straat. Hier kun je voor nog geen euro lekker eten. Het is misschien allemaal niet zo hygienisch als je gewend bent en soms kloppen ze snel de vliegen van je bord voordat ze het aan je serveren, maar dat neem ik allemaal maar voor lief!! Het is nog wel steeds wennen om 's ochtends als je net wakker bent een boord sticky rice with chicken and garlic te eten, dus loop nog vaak naar de supermarkt om een brood en een pot jam te kopen! Verder probeer ik zoveel mogelijk thais te leren en de mensen hier ook aan te spreken in het thais. Ze kunnen dit hier erg waarderen en er verschijnt dan ook vaak een glimlach op hun gezicht.

Ben in Bangkok trouwens ook nog naar een sportschool geweest. Het is een sportschool waar eigenlijk alleen maar locals te vinden zijn! De enige mogelijkheid die ze me gaven was het nemen van een jaarabbonement. Ik stond nu dus voor een moeilijke keuze, wil ik me abonnemeren? Aangezien ik tijdens mijn reis nog meerdere malen in Bangkok te vinden zal zijn om door te reizen naar andere landen, na niet al te lang nadenken toch maar besloten om het te doen en de 40 bath te betalen, dat is omgerekend een euro! ;) Eenmaal binnen een beetje rondgekeken en vervolgens aan de gewichten gaan hangen! Alles zag er roestig en oud uit, en de temperatuur daarbinnen was te vergelijken met een finse sauna, dus het was eigenlijk een spa en fitness in één! De locals vonden me erg interessant, vooral mijn manier van trainen! Zodra ik een oefening deed zag ik de kerels om me heen het direct ook proberen! Hen met handen en voetenwerk proberen uit te leggen waar ze op moeten letten en waarvoor het diende, echt leuk! In ruil daarvoor kreeg ik een hoop informatie, van de enige engels sprekende kerel daar, over de bezienswaardigheden in de stad en hoe ik daar zo goedkoop mogelijk kon komen met het openbaar vervoer, altijd handig! Ben er verder ook achter gekomen dat ik veels te veel kleren mee heb genomen! Durf het bijna niet te zeggen, maar had alleen al 10 t-shirts bij me, terwijl de gemiddelde backpacker er nog geen vijf heeft, dus maar besloten om een hoop naar huis te sturen! Het leek me ook wel gaaf om er uit te zien als een echte backpacker en heb dan ook geprobeerd een baardje te laten staan, alleen omdat de haargroei op mijn gezicht maar plaatselijk is en het dus net een dambord leek, toch maar besloten om me weer te scheren!

Na een week in Bangkok te zijn verbleven, de nachttrein naar Chiang Mai gepakt! Het was een reis van 16,5 uur, maar ondanks de lange tijdsduur is deze goed en snel verlopen! Het was een slaaptrein, en heb gelukkig dan ook zowat de hele reis kunnen slapen! Eenmaal aangekomen in Chiang Mai een Nederlander en twee deense gasten leren kennen. Met hen en vier uruguayaanse dames de dag erop de jungle in getrokken! Dit was echt een tocht die ik maar in een woord kan beschrijven: GEWELDIG!!! Drie dagen rondgetrokken in de jungle en helemaal back to basic leven! Het was met momenten behoorlijk zwaar, zeker de eerste dag toen we ongeveer drie uur bergopwaarts hadden gelopen in de volle zon! Iedereen was dan ook doorweekt van het zweet, maar gelukkig stopte we tussendoor af en toe bij wat stromend water uit de bergen om wat af te koelen! Dit was tevens ook onze douche voor de avond! We sliepen in locale dorpjes in de bergen! Het waren huisjes van bamboe met daken van gedroogde bladeren en de bedden, of beter gezegd de kussens waar we op lagen, voelde aan als steen. Maar het was zo mooi om te zien hoe zij daar leven, hoe tevreden zij kunnen zijn met hetgeen wat ze daar hebben, en ik kan je vertellen dat is bijna niks! Ze leven daar voornamelijk van de oogst en hun dieren! Daarmee voorzien ze dan ook het hele dorp van eten en drinken! Verder hebben ze eigenlijk niet veel, geen elektriciteit, geen speelgoed voor de kinderen, geen warm water, ze werken er soms zelfs tot aan hun dood! We hebben dan ook een man van 78 leren kennen, die elke dag nog volop meewerkte met de rest, echt respect! Dat terwijl we ons in Nederland druk maken om het feit dat we nu een paar jaar langer door moeten werken! Deze man kwam de eerste avond bij ons zitten en sprak geen woord engels. Hij zat er maar en keek wat om zich heen, maar wat ons allen wel opviel was dat hij er erg gelukkig uitzag! Zeker toen we hem 's avonds een biertje gaven, waarschijnlijk de eerste in zijn leven, want hij kreeg het blikje zelf niet eens open! De laatste dag zijn we gaan bamboeraften en hebben we op een olifant gereden! Heb nog zitten twijfelen of ik dit wel wilde, maar aangezien het in het pakket het toch maar gedaan, met tegenzin. Was dan ook blij toen het erop zat! Olifanten zijn namelijk gebouwd om dingen te trekken, maar er op rijden is erg slecht voor hun botten en gewrichten. Verder worden ze naar mijn mening veels te slecht behandeld. Tijdens de ritten zit er een man/vrouw met een soort hamer in de nek van de olifant en als hij niet luistert krijgt hij klappen, echt te zielig. Dit is hier allemaal erg normaal. Maar niet alleen olifanten hebben het hier zwaar te voorduren, ook de tijgers, krokodillen en slangen! Ze leven in veels te kleine hokken en worden gedrogeerd om shows mee uit te voeren of om met toeristen op de foto te gaan. Dit wil ik echt niet stimuleren dus zal geen van deze shows gaan bezichtigen!

Eenmaal terug gekomen van de trekking een avondje gechilld in mijn guesthouse! De dag erop vier nederlandse gasten leren kennen waarmee ik naar een thaibokswedstrijd ben gegaan! Dit was echt te ziek, sommige gevechten waren zelfs met blote handen waardoor je het bloed en zweet gewoon zag rondvliegen! We zaten niet ver van de ring, maar gelukkig hebben het schoon en droog gehouden! De dag erop met hen motorbikes gehuurd, dat is een scooter met een 100cc motorblok eronder, en lekker door de bergen gecrosst langs watervallen en bergdorpjes! Onderweg werden we volop begroet door de locals en in de dorpjes werden we erg gastvrij ontvangen! Dit was me zo goed bevallen, dus besloten een langere tocht door het noorden van thailand te maken, genaamd "Mae Hong Son loop". Het was een tocht van vier dagen waarin ik zo'n 600/700 km heb afgelegd door de bergen met ongeveer 1000 haarspeldbochten. Onderweg heb ik in drie dorpen overnacht, waaronder Pai! Er hing daar zo' n relaxte sfeer, chille mensen, veel liveoptredens, overal lounges en cocktailbars, echt een hippieparadijs!

Verder ook nog de longnecks bezocht, dat zijn vluchtelingen uit Myanmar, voormalig Birma, die naar de bergen in thailand zijn getrokken op zoek naar een veilig bestaan! Ze worden hier alleen nog niet geaccepteerd en mogen hier niet werken! Ze leven van donaties en souveniers die ze aan toeristen verkopen. De vrouwen dragen koperen ringen om hun nek! Vanaf hun vierde levensjaar krijgen ze er elk jaar een bij waardoor hun nek steeds langer wordt! Hierdoor wordt de borstkas steeds meer naar beneden gedrukt, geen lekker gevoel lijkt me! Ik heb gelezen dat deze gewoonte vroeger is ontstaan om de vrouwen te beschermen tegen tijger aanvallen, dus dames ben maar blij dat wij thuis geen tijgers hebben rondlopen!!

Kortom het was een schitterende tocht die ik iedereen, die op vakantie of reis wil gaan naar Thailand, kan aanraden! Alleen zou ik het dan wel doen buiten het regenseizoen! Wist niet dat het zoveel en zo hard kon regenen! Een voordeel daarvan is wel dat je bijna geen toeristen tegen komt en het lekker rustig is onderweg! Ooh jaah, en mocht je een motorbike willen huren, ga dan naar tony's big bike! Hij heeft goede motoren tussen de 100 en 600cc, en vanaf vijf euro per dag heb je er al een met verzekering! Had de eigenaar ook beloofd om zijn zaak te promoten omdat ik er erg tevreden over was, dus vandaar!

Dit was het wel weer zo'n beetje tot dusver! Morgen verlaat ik Thailand en ga ik met de slowboat naar Laos! Hier zal ik ongeveer een weekje verblijven, voornamelijk in Vang Vieng (tubing) om vervolgens mijn reis voort te zetten in Vietnam!

Als jullie nog geïnteresseerd zijn in wat foto's dan verwijs ik jullie graag naar de volgende site:

www.mijnalbum.nl/Album=DUVK73KB

Groetjesss

  • 23 Juli 2012 - 13:56

    Floor:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:56

    Floor:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:56

    Floor:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:56

    Floor:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:56

    Floor:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:57

    Hallo Tom:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 13:57

    Hallo Tom:

    Wat een hoop ervaringen al Tom! Leest lekker weg en is een PR voor in dit geval thailand! Geniet nog van je volgende landen! Floor x

  • 23 Juli 2012 - 14:00

    Hoi Tom:

    Volgens mij is de boodschap nu wel aangekomen ;-( 7x

  • 23 Juli 2012 - 14:05

    Suus:

    Hee schatje! Echt weer super leuk om te lezen! Je schrijft het echt leuk en kijk er naar uit dat ik mijn avonturen met jou samen kan gaan beschrijven! Succes met het reizen met de slotwoord morgen en laat maar weten als je weer tijd hebt om te Skypen! Ik had je moeder gister nog ven gesproken! Die zit nu in België en ze was erg blij te horen dat het allemaal zo goed met je gaat! Spreek je snel!! Dikke kus van mij!<3

  • 23 Juli 2012 - 17:08

    Hans En Marjo:

    wat heb je al veel gezien en gedaan,
    en je reis is nog maar net begonnen......alhoewel.......net........
    een gewone vakantie zou al weer voorbij zijn.
    maak maar héééééeééeéeéeél veel foto`s ( voor ons thuisblijvers)
    en uhh niet te gierig worden hè :)

  • 23 Juli 2012 - 19:31

    Yvonne Lohman:

    Hey Tom,

    net even je stukje zitten lezen. Klinkt allemaal echt super vet!! Heel veel plezier nog he :)

    groetjes

  • 23 Juli 2012 - 21:09

    Tessa:

    Zo zo tommy, anders kreeg ik even 8 mailtjes van je!
    Dus moest ik je belevenissen wel even lezen ;)
    Knap dat je het allemaal zo alleen aan durft, je hebt al heel wat ervaringen opgedaan!
    Geniet ervan!

  • 23 Juli 2012 - 21:17

    Sandra:

    zo je hebt al veel leuke dingen gedaan en je schrijft het idd leuk je zal suus zeker wel missen en zei jou ook denk ik nog heel veel plezier xxxx

  • 24 Juli 2012 - 00:29

    Suus:

    @ Sandra! Ik mis Tom zeker!! Gelukkig nu heel veel werken en ik ben blij als het oktober is en ik mooi mee kan reizen!

  • 24 Juli 2012 - 05:57

    Hallo Tom:

    Heb net je verhaaltje gelezen.
    Je hebt al weer heel wat ervaringen opgedaan, heel leuk om zo jou reis mee te mogen maken.
    Wens je heel veel plezier op je verdere tocht en kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Anny

  • 24 Juli 2012 - 18:16

    Hendse:

    Als ik dit verhaal zo lees dan merk ik dat je erg bewust bent van je keuzes, dat is echt goed om te lezen! Mooi dat je een echte rugzakman begint te worden, lachen van dat baartje man! Echt zielig trouwens dat die dieren het daar zo slecht hebben. Marja ik kijk er weer erg naar uit om je volgende verhaal te lezen! Greetz Hendse

  • 24 Juli 2012 - 20:37

    Pap En Mam:

    Hey Tommy,
    Wat een leuk verhaal. Je hebt je roeping gemist. Je kan altijd nog schrijver worden. We hebben ervan genoten. Ik ben blij dat het allemaal zo goed gaat en dat je met volle teugen geniet. Je hebt al veel ondernomen voor de korte tijd die je er bent. Je lijkt wel erg op je vader. Die moet ook niets hebben van het uitbuiten van die dieren daar. Ik verbaas me er wel een beetje over dat je zo goed zonder alle luxe kunt. Het is goed dat ik weet dat je alles eet. Ik ben benieuwd hoe het op de slowboat is gegaan. Ik heb geregeld contact met Suus, ze houdt me goed op de hoogte van alles. Nu zijn we in Belgie, maar volgende week zijn we weer een paar dagen thuis. Dan kunnen we misschien een keer skypen. Nou jongen geniet van alles en we kijken uit naar je volgend verhaal. Liefs pap en mam

  • 24 Juli 2012 - 21:52

    Mam:

    Heb net de foto's bekeken. Erg mooi

  • 25 Juli 2012 - 22:37

    Wauw!:

    Heej Tommie. wederom weer een geweldig verslag van je. Jeetje, wat zie je veel en maak je veel mee. Knap hoor dat je back to basic gaat. Ik kom er ook af en toe achter dat we superverwend zijn in Holland.... Mooi toch dat die mensen zo vrolijk kunnen zijn met niks. Ook het verhaal van de sportschool, geweldig! Ga nog even je foto's bekijken. Goede reis naar Laos! We horen weer van je. Take care, x Kitty.

  • 27 Juli 2012 - 11:24

    Marlies Van Der Steen:

    Ha die Tom,

    Wat leuk om jou reisverhalen zo te lezen.
    Ben zelf ook al 2x in Thailand geweest en lees erg herkenbare dingen.
    Maar zo te zien heb je het goed naar je zin, al wil ik wel een mooie foto van jou onvolledige baardgroei zien ;-),
    Misschien als je 30 plusser bent heb je een vollere baard groei haha.

    Veel plezier in Laos x Lies

  • 30 Juli 2012 - 13:39

    Anne:

    Haa Billy, wat een avontuurlijk verhaal!! Herkenbaar ook :) Ben benieuwd naar Pai! Enjoy Laos!/Vietnam! xx Anne

  • 30 Juli 2012 - 14:10

    Je Moeder:

    De groeten van je mutti

  • 30 Juli 2012 - 18:52

    Liliane En Jos :

    Amai Tommy dat is de moeite om te lezen ,heel mooi allemaal !geniet er van en tot de volgende !groeten van ons allen .

  • 07 Augustus 2012 - 02:36

    Hanneke Jansen:

    Hee Tom, wat een supergaaf verhaal..stoer dat je nu een leven als backpacker leidt. Nog heeeeel veel plezier en ik blijf je zeker volgen!!

    Groetjesss Hanneke

  • 07 Augustus 2012 - 09:00

    Marjo:

    Ha motormuis gefeliciteerd met je vriendinnetje .
    Wat heb jij toch de tijd van je leven....... heerlijk om zo rond te kunnen trekken , en lekker doen waar je zin in hebt. Wat zal je je rijk voelen. Even zin om een keer te sportren ...dan neem je toch een jaar abonnement........ Zin om een motor te kopen....dan doe je dat toc, het kan daar allemaal hè. geweldig........ga zo door. Misschien is het ook handig om bij die motor een nachtkijker te kopen.
    Nou Tom ik kijk al weer uit naar je volgende verhalen (en foto`s.)

    groetjes Hans en Marjo

    .

  • 08 Augustus 2012 - 18:08

    Fam. Van Ekkendonk:

    Hoi Tom

    Heb gister je moeder gesproken door de telefoon
    Wat gaaf wat je daar allemaal mee maakt.
    Geniet ervan , ook wij genieten van je verhalen
    We zullen je blijven volgen .
    Groetjes van ons allemaal en vooral van TIM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Tom

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 12759

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 04 Oktober 2014

Reis door Zuid Amerika

04 Juli 2012 - 30 November -0001

Tripdoorazie 2012/2013

Landen bezocht: